2018. július 24.

Ecet van náluk és nem félnek használni

Lehet egy hotel  is zöld?

Ecet van náluk és nem félnek használni

Íme a magyar hotel, ahol valóban bátran használják az ecetet, amire csak lehet

Imádom Magyarországot és imádok utazni is egyben. Az utazás az egyik igazi gyengém, amikor elkezdtem dolgozni, az volt az első kívánságom: annyi pénzem legyen, hogy tudjak utazni. Az utazás a drogom, a tenger,  az örök szerelmem. Ha pedig nem a tenger, akkor legalábbis a víz. Itthon, amióta gyerek van a háznál és családos életet élek, azóta még inkább érzem, tudom, hogy az utazás az, ami feltölt, ezért év közben többször is el szoktunk menni “mini-szabira”. Más műfaj, ha gyerek nélkül tudunk pihenni, de igazából szeretünk a gyerekekkel is. Kuponozok, nézelődöm, mindig más jellegű szállásokba botlom.

És azt is tudom, hogy a szállodák ökológia lábnyoma elég nagy. Bár ez ritkábban történik meg, de ha úgy dobja a gép, szállodába megyünk mindig borzadva nézem a hatalmas ételdömpinget és arra gondolok, mi lesz a maradékkal?

201501_bb_49.jpg

Általában minden apró morzsának örülni szoktam ilyenkor, ami a fenntarthatóság irányába mutat. Mondjuk arról mindezidáig fogalmam sem volt, hogy vannak olyan szállodák is Magyarországon, melyek tagjai a “zöld szállodaláncnak”.

Most egy olyan helyen voltam körülnézni, ahol épp arra törekszenek, hogy ennek a láncnak a tagjává váljanak és próbálnak minden szinten megfelelni az elvárásoknak.

Komolyan örömmel töltött el, hogy igenis lehet “józan paraszti ésszel” értelmesen tervezni, gondolkodni, márpedig Hévízen Hotel Európa fit****superior minden területen erre törekszik. És ami még nagyon jól esett: két fantasztikus szakemberrel beszélgethettem és újra kiderült, mennyit számít a hozzáállás. Ők mindketten fontosnak tartják, hogy munkájukban is szem előtt tartsák a fenntarhatósági szempontokat és az sem meglepő ezek után, hogy a magánéletükben is előtérbe helyezik a zöld szempontokat.

201501_bb_12.jpg

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége 1993-ban indította el a “zöld szálloda” projektet a környezet védelme érdekében. A programcsomagban helyet kap az energia- és víztakarékosság kérdése, a hulladék kezelése, csökkentése és újrahasznosítása, illetve a vendégek kellő tájékoztatása. A sikeres pályázók két évre nyerik el a “Zöld szálloda” embléma viselésének jogát.

 

A zöldítés megtérül!


Király László, a szálloda front office managere elmondta, hogy ez már a vendégek számára is szempont lett, tehát adott esetben rákérdeznek, érdeklődnek arról, hogy a hely mennyire tudatos bizonyos területeken.

És kedves olvasók, itt jön a trükk, amit mindig próbálok mondani: miután az emberek számára szempont lett és elkezdtek vele foglalkozni, így  a hotelnek is érdeke lett kiszolgálni ezeket az igényeket. És bár amúgy is “zöld gondolkodásúak”, élen a vezetőséggel, nekik konkrét, kézzel fogható hasznot is hoz, ha határozott lépéseket tesznek a hotel zöldítésben.

 

Ezen lépések közé tartoznak a mozgásérzékelős lámpák, LED izzók, perlátorok a csapokon, ezekből is igyekeznek a leghatékonyabbakat használni, a víztakarékos zuhanyrózsa pedig alapnak számít.

eur_-pafit_20140315_bb_32.jpg

Király László front office manager tapasztalatai alapján elmondható, hogy az összes beruházás hosszú távon megtérül, hiszen így csökkentik a vízfogyasztást, energiafelhasználást, egy-egy beruházás pedig akár vendégforgalmat is generálhat. Minden összefügg mindennel tehát.

Változtatott a helyzeten a közösségi média megjelenése, aktív használata is, hiszen sokszor azonnali a visszajelzés, a vendég megérkezik és máris ott az értékelés, komment a szálloda oldalán. Ez pedig a zöld ügyekre is igaz.

A zöldítés jegyében a hotelben található elektromos autó-töltőállomás is, amit szeretnének még tovább bővíteni. De a hotel zöldítésén túl egyéb társadalmi szerepvállalásuk is van, hol kerítést festenek, hol pedig szemetet szednek Hévízen.

Üdítő volt hallanom, hogy az egyszerűbb, természetesebb szereknek még egy ilyen hatalmas komplexumban is meglehet a helye. Vízkőoldásra például ecetet használnak. Teljesen logikus, még sosem gondoltam bele, de jogos: ha mindent rendszeresen karban tartanak, takarítanak , akkor nem is tud olyan mértékű szennyeződés felhalmozódni, amihez agresszívabb szert kellene használni.

Beszerzéseiknél igyekeznek magyar termékeket választani, ahol csak lehet.

Szezonálisat és helyit!

Sendula Péter, az Hotel Európa fit****superior séfje a saját háztartásának szabályait próbálja összhangba hozni a szálloda üzemeltetésével. Ha lehet, kerüli a műanyag csomagolást, és utál ételt kidobni, ezért úgy tervez mindent, hogy minimalizálja az élelmiszerhulladékot.

201501_bb_38.jpg

Amikor csak teheti, csere-ládákban, újrahasznosított csomagolásban veszi az alapanyagokat közeli termelőktől, láthatóan bejáratott beszállítói vannak. Van, aki szinte már csak nekik termeli a jó minőségű fokhagymát.

De nem kizárólag az alapanyagokra figyel oda, ottjártamkor sikerült megállapodást kötniük egy vegyszereket beszállító céggel, hogy csak a csomagolásokat cseréljék és ne mindig új flakonba hozzák azokat.

Minden fronton arra törekednek a konyhában, hogy elkerüljék a hulladékot. Az egyik kis trükkjük például, hogy este a szakácsok tálalnak, és egy adagot mérnek ki egy vendégnek. Akárhányszor újra lehet menni, de egyszerre egy vendég egy adagot kap. Egyébként sokan jól megpúpozzák a tányérjukat és az ételek nagy része végül a kukában landol,  de ezzel az apró trükkel ez elkerülhető.

Ami még fontos, hogy mindent picire vágnak, hogy mindent meg lehessen kóstolni, így senki nem érzi, hogy kimaradna valamiből, mégsem kell a felét otthagyni egy-egy fogásnak.

Minden jogszabályt betartva kezelik az ételeket, mégis nagyon alacsony szinten tudják tartani az ételhulladék mennyiségét, ami így összesen 3-4%-ot jelent.  21 napra előre terveznek és természetesen figyelnek a szezonalitásra is.

“Paradicsomot kénytelen vagyok kitenni télen is, de nincs szem előtt, így aztán kevesebb fogy belőle. Egyszerű trükk, de működik”- mondja a séf. Ha mindenki józan paraszti ésszel gondolkodna, akkor kicsit jobban állna a szénánk. - teszi még hozzá, és mélyen egyet tudok érteni vele.

A hotel nagyon kellemes, és mindent megtalálhatunk egy helyen. A kétágyas szobák felújítása hamarosan megkezdődik, így még modernebb megjelenéssel tudja majd fogadni a vendégeket. Van minden, ami egy könnyedebb wellnesshez, vagy esetleg egy gyógy- pihenéshez kell. Akkor is jól járhatunk, ha csak kikapcsolódni, gyógyulni mennénk, és akkor is, ha családos pihenést tervezünk, hiszen a kicsiknek is folyamatosan szerveznek programokat. Mi például életem kakaós csigáját sütöttük meg Sendula Péter útmutatásai alapján, a gyerekekkel együtt.

201501_bb_02.jpg

És persze akkor is látogassunk el ide, ha szem előtt tartjuk a fenntarhatósági kérdéseket. Nekem a látogatásom alatt végig jó érzés volt, hogy tudtam, ez szempont, erre odafigyelnek és ahogy megismertem a szálloda két fontos posztját betöltő munkatársát, kétségem sincs afelől, hogy ez nem csak marketing, hanem komolyan is veszik.

A hab a tortán nekem reggelinél az egyik kedves pincér zseniális mentőakciója volt. A kicsi épp bedurcázott valamin és láttam magam előtt, ahogy a családi reggeli épp apokaliptikus jelleget ölt, de egy figyelmes és leleményes pincér ott termett némi színezni valóval és azonnal felszáradtak a krokodilkönnyek.