Ökoanyu

Egyszerűen zöld

Vessünk véget a: “vedd meg, használd, dobd el” fogyasztási szokásnak!

Nem olyan régen az egyik legnagyobb magyarországi, fenntarthatósági tematikájú csoportban téma volt az Unilever egyik külföldi kampánya. Sokan írták, hogy a cég milyen nagy mértékben szennyező tevékenységet folytat - ez igaz, tavaly sajnos a  bekerültek a legszennyezőbb cégek élvonalába - és hogy inkább bojkottálják a céget

Én akkor már találkoztam az új termékvonalukkal és elgondolkodtam, hogyan van ez, mert felhasználóként, vásárlóként sem egyszerű rendet vágni az információk között.

Ha egy cég, amit addig nem erről ismertünk, elkezd változtatásokat bevezetni és kommunikálni, az minden esetben egyenlő a “greenwashing”-gal, azaz a “zöldre festés”-sel? Vagy mégsem? Mennyire fontos az, hogy mi, fogyasztók is adjunk egy második esélyt? Nehéz kérdések. Mert ha a cég változtatásai őszinték, akkor nekünk is esélyt kell adnunk neki. Igaz, sokan mondhatják, hogy a kapitalizmus nem így működik. Ez egyrészt igaz, de az is igaz, hogy ha elmozdul a piac, azaz megváltoznak a vásárlási szokások, akkor azokat idővel követi a gazdaság, mert ez az érdeke.

eu_ll_1l_free_clear_b.jpg

Az Unilever új termékcsaládja, a “Seventh Generation” nagyon átgondolt. Az összetevők, a csomagolás, és minden olyan szempont, amivel az eddigi ismereteim alapján fontos foglalkozni, mind a helyükön vannak. A termékeket ki is próbáltam, kiválóan működnek. Nekem külön megnyugtató, hogy nagy részük illatmentes, jó ideje úgy érzem, nincs szükségem felesleges szagokra magam körül.

A Seventh Generation termékek jellemzői:

  • Növényi alapú összetevők akár 97%-ban
  • Lebomló formulák
  • 100%-ban növényi illatanyagokkal
  • 0% szintetikus illatanyag, illékony szerves vegyület (VOC), színezék és optikai fehérítő
  • A flakonok akár 99%-ban újrahasznosított műanyagból készülnek és 100%-ban újrahasznosíthatók

 

 

Bár én a tisztítószereimnek a 95%-át el tudom készíteni itthon, de amióta nőtt a család (plusz egy gyerek, plusz egy kutya), látom azt is, mennyivel csökken a bármire is fordítható idő. Nekem a kezemben vannak a házilag elkészíthető háztartási szerek receptjei, gyorsan megvagyok velük, de megértem, ha valakinek ehhez elsőre nincs cérnája és könnyen beilleszthető, hatékony, de mégis fenntartható megoldásokat keres. 

Az Unileverrel és a Seventh Generation termékcsaláddal kapcsolatos kérdéseimre Petrikovics Zsuzsa, márkamendezser válaszolt.

Milyen szempontok alapján alakították ki az új termékcsaládot?

A Seventh Generation küldetése, hogy megőrizze a következő hét generáció egészségét és környezetének épségét.

A legfontosabb alapelvünk, hogy kőolajalapú vegyületek helyett növényi alapanyagokból fejlesztjük mosó- és tisztítószereinket. Hiszünk abban, hogy a növényi alapanyagok felhasználása segít csökkenteni a fosszilis tüzelőanyagoktól való függőségünket. A növények – a kőolajjal ellentétben –  megújuló alapanyagforrások, és felhasználás után lebomlanak. Termékeink 85 -97%-ban tartalmaznak növényi összetevőket (termékenként eltérő az arány, a csomagoláson feltüntetjük az adott termék növényi alapanyag-tartalmát), és nem tartalmaznak szintetikus illatanyagokat, színezékeket, optikai fehérítőt, klóralapú fehérítőt és foszfátokat.

Nem engedünk a magas hatékonyságból sem, mivel tapasztalataink szerint a fogyasztóink nem szívesen kötnek kompromisszumot az otthonuk és ruháik tisztasága területén. Termékeinkhez gondosan válogatjuk össze a kiváló minőségű, növényi alapú tisztító összetevőket, így a hagyományos (szintetikus) prémium márkákhoz hasonló tisztítóerőt tudunk biztosítani. 

Csomagolásainkhoz újrahasznosított műanyagot használunk, ami a szűz műanyag gyártáshoz képest 80%-kal kevesebb üvegházhatású gáz kibocsátást eredményez. Az újrahasznosított anyagok használatával nemcsak a környezetet védjük, hanem a hulladék-újrahasznosítást is ösztönözni tudjuk.

eu_multi_family_2_e314.jpg

Termékeinket és összetevőiket soha nem teszteljük állatokon, amit a csomagoláson található“Leaping Bunny”-minősítésünk is igazol. 

Mennyire érezhető vállalati oldalról vásárlói nyomás új generációs termékek bevezetésére?

Vásárlói oldalról kevés megkeresést kapunk ebben a témában, viszont folyamatosan figyeljük a magyar és globális trendeket. Azt látjuk, hogy az USA-ban és Nyugat-Európában már fejlett az öko-szegmens, és jelentős igény van ezekre a termékekre. Magyarországon még gyerekcipőben járunk ehhez képest, a mosó- és tisztítószerek piacán kb. 2% az öko-szegmens mérete, viszont több mint 30%-kal nő évről évre. A nagyarányú növekedés és az új szereplők belépése miatt komoly fejlődést várunk ezen a területen a következő években.

Azt írják, újrahasznosított műanyag a csomagolás. Gondoltak-e arra, hogy visszagyűjtik a saját termékeik csomagolását? 

További fejlesztéseinkkel törekszünk arra,  hogy tovább csökkentsük a csomagolásaink műanyag tartalmát, illetve utántöltőket is tervezünk a jövőben.

A csomagolásaink visszagyűjtésére jelenleg nincs lehetőség, mivel nem saját bolthálózatban, hanem partnereken keresztül értékesítünk, akiknek a logisztikai rendszere nem áll készen az üres csomagolás visszagyűjtésére.

Árban elérhető alternítva lesz-e ez a termékcsalád a többi termékükhöz képest?

A piacon lévő környezetbarát versenytársainkhoz képest versenyképesek az áraink. A hagyományos termékekhez képest valamivel drágábbak a magas minőségű növényi alapanyagok és az újrahasznosított műanyag miatt, amelyeknek a beszerzése költségesebb a szintetikus alapanyagokhoz és a szűz műanyaghoz képest. 

Tavaly felkerültek a legszennyezőbb vállalatokat felsoroló listára, miközben úgy látszik, tesznek erőfeszítéseket a szennyezés csökkentésére. Több együttműködésük is van Tom Szaky-val, vannak óceáni hulladékból gyártott flakonjaik és a Loop zöld, kiszállítós rendszerhez is az elsők között csatlakoztak. Mire lehet még számítani a környezetszennyezés csökkentésének érdekében?

 2017-ben az Unilever elkötelezte magát amellett, hogy 2025-re minden műanyag csomagolását újrafelhasználhatóvá, újrahasznosíthatóvá vagy komposztálhatóvá teszi. A vállalat már jelentős előrehaladást ért el ezen a téren: forgalma jelentős növekedése ellenére a csomagolóanyagok abszolút mennyisége a 2010-es szinten maradt. Cégünk holland anyavállalata idén februárban írt alá egy “műanyag egyezményt” is, mellyel a fenntarthatósági törekvéseinken túlmutató elkötelezettséget is vállalt a műanyag szemét csökkentése érdekében, azért, hogy gyorsabban tudjunk változást elérni, mint Európa többi része. Büszkék vagyunk az eddig bevezetett termékekre és innovációkra, amik a Less Plastic, Better Plastic és No Plastic stratégiánkba illeszkednek, de itt nem állunk meg. Célunk, hogy a közeljövőben még több hasonló törekvésünk megvalósuljon, valamint ezzel egyidőben kollégáink és fogyasztóink szemléletét is formáljuk és véget vessünk a jelenlegi “vedd meg, használd, dobd el” fogyasztási szokásnak.

Gyártói oldalról hogyan látják, mennyire számít a tudatos vásárlás? Ha például ezeket az új termékeiket többen fogják vásárolni, lehet, hogy a gyártásban és marketing területén előtérbe helyezik őket?

Mindenből igény szerint gyártunk, így ha növekszik az eladott volumen, nagyobb mennyiséget fogunk gyártani.

Marketing oldalról már a bevezetés évében is nagy hangsúlyt kap a Seventh Generation.  Erős digitális kampánnyal vezetjük be a márkát, és folyamatos kommunikációt tervezünk a közösségi médiában. Arra számítunk, hogy a fogyasztói kommunikáció és edukáció hatására a teljes öko-szegmens jelentősen növekedni fog.

Azért tartjuk mindezt kiemelten fontosnak, mert a tudatos vásárlás általában nem a tisztítószerek lecserélésével kezdődik. A fogyasztók többnyire az étkezésük átalakításával és az élelmiszerek tudatos megválasztásával kezdik az életmódváltást, ezután a kozmetikumaikat cserélik le természetesebb alternatívákra, és csak legvégül jelenik meg az igény a természetes és környezetbarát mosó- és tisztítószerekre.

A termék a fogyasztói visszajelzések szerint nagyon jók, ezt alá tudom támasztani. A mosószerük például szerintem az eddig általam tesztelt öko-mosószerek közül a legjobb.

Úgyhogy szerintem most egy érdekes tangó kezdődik a vásárlók és a cégek között. Ha a vásárlók ezekből a termékekből vásárolnak többet, akkor a gyártóknak érdekük lesz ezeket a termékeket  előtérbe helyezni. Számomra a fenti interjúból az is kiderül, hogy talán még soha nem volt ennyire fontos a tudatos vásárlói hozzáállás. Kérdezzünk, olvassunk, jelezzük, változtassunk!

A poszt megjelenését az Unilever támogatta, de teljes szerzői szabadság mellett.

 

 

 

 

A szerzőről

rolam.png Nem fanatikus és nem trendi – csak zöld

okoanyu@gmail.com



Könyvek

okoanyuakonyhaban_200.jpg

Ökoanyu a konyhában

Megjelent! Már kapható: Ökoanyu a konyhában. Környezettudatos tippek, ötletek és húsmentes receptek.
Itt tudod megrendelni!

Ökobaba

Már kapható második könyvem: Ökobaba címmel. Mindent a környezettudatos babaápolásról, gyerekterelgetéstől.
Itt tudod megrendelni!

Ökoanyu

Ha szeretnéd az összes praktikát egy helyen olvasni, akkor mostantól megteheted, hiszen már kapható az Ökoanyu könyv rengeteg recepttel, mosási kisokossal!
Itt tudod megrendelni!