Ökoanyu

Egyszerűen zöld

Klímaváltozás - a jó kommunikáció radikális változást hozhat

Egy új kutatás szerint ahhoz, hogy a klímaváltozás megállításához hozzájáruljunk, maga a társadalmi fejlődés épp ugyanannyira fontos elem, mint a geofizikai faktorok, például a növényi légzés vagy a földfelszín fényvisszaverő képességének változása.

Már csak azzal, ha beszélünk az éghajlatváltozásról, csökkenthetjük a globális felmelegedés hatásait.

klima.jpg

Kép forrása: Fridays For Future Magyarország


Amennyiben a társadalmi tanulás mértéke nő - jelenti ki a tanulmány-, a klímaváltozás hatásait mérsékelni lehet. Viszont, ha a közösségi normák elnyomják a “légkör-barátságos” tevékenységeket, az emberek továbbra is felelősséget nem vállalva fognak viselkedni a globális felmelegedés felgyorsulásának ellenére. Ez persze nem újdonság, de a kutatás vezetője, Professzor Madhur Anand szerint a modell matematikája „tisztán és kétségkívül” bebizonyította a fenti állítást.  

 

Professzor Madhur Anand munkája azon a köztudott, de gyakran elfeledett tényen alapszik, hogy az emberi viselkedés nem csak meghatározza a szén-dioxid kibocsátást, de egyben annak befolyása alatt is áll..

 

A társadalmi fejlődés fogalmát a tanulmány a következő értelemben használja:„a folyamat, ahol egyének új viselkedést, értékeket és véleményeket tanulnak másoktól”. A társadalmi fejlődés szorosan összefügg a társadalmi normákkal, amelyek meghatározzák, hogy mi minősül elfogadott viselkedésnek. T

Amennyiben ezek a társadalmi normák elfogadják  a globális felmelegedés csökkentésének szükségszerűségét, egyre többen fogják felvenni az ehhez társuló viselkedést. Ennek az ellenkezője is igaz a romboló társadalmi normáknak is van hatásuk. A társadalmi normák megváltoztatása tehát elengedhetetlenül fontos az “éghajlat-barátság” cselekedetek széles körű elterjedéséhez.

A tanulmány tehát arra koncentrált, hogy milyen összefüggés mutatható ki a társadalmi fejlődés és a klímaváltozás között. A kevesebb húsfogyasztásra ösztönző vagy a környezetbarátabb közlekedési eszközök használatát népszerűsítő információk idővel megváltoztatják a társadalmi gondolkodást, ezáltal befolyásolva az éghajlat-változás folyamatát.

Minél inkább meghatározó a társadalmi fejlődés szerepe, annál hamarabb lépi át az elkötelezett emberek száma azt a határt, ami felett már valós hatással bírnak a társadalmi normák. Mindez pedig olyan mértékű növekedést válthat ki a kutatók szerint, ami  végül közvetlen hatással lesz a szén-dioxid kibocsátásra.

Az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület (IPCC) tavaly arra hívta fel a figyelmet, hogy az éghajlat-változásból következő, globális melegedés mértéke nem lehet több 1.5 Celsius foknál - mindezt az iparosodás előtti korszak alatt mért globális hőmérséklethez viszonyítva kell érteni. A fentiekben idézett tanulmány következtetése az, hogy ez a cél nem érhető el a társadalmi fejlődés felgyorsítása nélkül.

A tanulmány társszerzője, Thomas Burry szerint: „A mi szocio-éghajlati modellünk értelmében a közösségi médiában futó, figyelemfelhívó kampányokat, mint amilyenek például a klímasztrájkok,  ideális esetben követni fogják a szén-dioxid kibocsátást csökkenteni szándékozó kormányzati intézkedések is..”

A tanulmány szerint a társadalmi tanulásnak több formája lehet, beleértve a nyilvános rendezvényeket és találkozókat, az éghajlatváltozással kapcsolatos tanfolyamokat és az ebben a témában folytatott  interakciókat.

Friss példa minderre az, ahogy az IPCC jelentése nagy teret kapott a médiában, viták és cikkek sora foglalkozott a jelentésben megfogalmazott ajánlásokkal Mindezt hamarosan követték a klímasztrájkok, majd a magas szén-dioxid kibocsátású tüzelőanyagok adójának megemelése és az alacsony kibocsátású üzemanyagok árengedménye az összes kanadai régióban.

A tanulmány felhívja a figyelmet arra is, hogy az egyes kezdeményezések hosszútávú hatásait is szükséges vizsgálni. Ahogy Anand mondja, „Mint társadalomnak, meg kell szoknunk, hogy 50 évre előre gondolkodjunk az éghajlatváltozással kapcsolatban.”

A tanulmány lényegi megállapítása tehát az, hogy az emberi kommunikáció - ha megfelelően használják - ténylegesen elő tud idézni gyors és radikális változásokat,. „Az emberek különböző szempontjait figyelembe véve, és talán ezeket a szempontokat felhasználva elérhetünk egy olyan drasztikus és széleskörű változást, amire sürgősen szükség van.” -foglalja össze Anand.

A tanulmány a „PLoS Computational Biology” folyóiratában jelent meg.

Forrás: www.news-medical.net

 

 

 










A szerzőről

rolam.png Nem fanatikus és nem trendi – csak zöld

okoanyu@gmail.com



Könyvek

okoanyuakonyhaban_200.jpg

Ökoanyu a konyhában

Megjelent! Már kapható: Ökoanyu a konyhában. Környezettudatos tippek, ötletek és húsmentes receptek.
Itt tudod megrendelni!

Ökobaba

Már kapható második könyvem: Ökobaba címmel. Mindent a környezettudatos babaápolásról, gyerekterelgetéstől.
Itt tudod megrendelni!

Ökoanyu

Ha szeretnéd az összes praktikát egy helyen olvasni, akkor mostantól megteheted, hiszen már kapható az Ökoanyu könyv rengeteg recepttel, mosási kisokossal!
Itt tudod megrendelni!