Ökoanyu

Egyszerűen zöld

Így támogasd a cirkadián ritmusodat!

Többször belebotlottam már ebbe a kifejezésbe, aztán az élet úgy hozta, hogy egy rossz laborlelet kapcsán mélyebben is el kellett merülnöm a témában.

ethan-h7l4tvx4lmu-unsplash.jpg

Photo by Ethan on Unsplash

Nem szeretnék “SZTK” blogot írni, tehát a családi egészségügyi témákat nem vesézném itt részletesen, de tény, hogy egy makacsul rossz laborérték miatt egy pár hónapja új rezsimvan nálam. Ami persze kiterjed az étkezésre, de messze nem áll meg ott. Benne van a “fénymendzsment” is, ami nem is olyan egyszerű, mint elsőre gondolnánk. Főleg úgy, hogy ezen a területen vannak alapvető nehézségeim.

A szervezet cirkadián ritmusának, azaz az élettani napszaki ritmusának nevezzük azokat a biológiai folyamatokat, melyek szabályos napszaki ritmus szerint ismétlődnek. Ezek a folyamatok általában egy nap köré rendeződnek, és minden egyes nap újra kezdődnek.

Úgyhogy technikai fejlődés ide, vagy oda, a szervezetem megy, illetve menne a maga ritmusa szerint. Ha pedig ellene megyek, az egész konkrétan  - persze sok más tényezővel együtt - meglátszik a laboreredményeimen.

A cirkadián ritmust a sejtjeinkben megtalálható gének szabályozzák belülről, bizonyos külső hatások (világosság-sötétség, étkezés, munkavégzés, mozgás, társas kapcsolatok) pedig kívülről befolyásolják.

Persze mi is tehetünk azért, hogy támogassuk ezt a rendszert és visszaálljon az egyensúly. Ehhez pedig a következőket szokták javasolni:

Fehérjében gazdag reggeli

Ez jó lehet, ugyanakkor próbálnám redukálni a húsfogyasztásomat, tehát máshogy kell fehérjéhez jutnom, de ezt egy ideje már próbálom betartani.

Napi edzés

Mondjak valamit? Ez lenne az álmom, de ez most egyelőre kivitelezhetetlen. Na, majd szeptemberben, ha a kicsi oviba megy! Távlatok kérem, távlatok. Mondjuk azt is írják, hogy ha a napi edzés nem jön össze, jó lehet a szauna is. Én a kettőt együtt szeretem a legjobban, ha tehetem.Mondjuk, ha sikerül összehoznom, alszom is utána, mint a bunda.

D-vitamin pótlás

Egy darabig nem igazán vettem komolyan ezt a D-vitamin ügyet, mert azt hittem, nettó lobbi, de aztán nézettem vérből, és kiderült, hogy az alsó határon billegek, érdemes pótolni, úgyhogy azóta figyelek rá. Amitől szomorú vagyok, hogy valóban érzem a bőrömön, hogy a Nap egyre erősebb. Az ajánlás szerint kora reggel tizenöt perc a napon már hasznos lehet, egy teljes óra pedig valóban hozzásegít a fizikai és szellemi fittséghez. Nekem nincs meg az az egy óra, amíg korán reggel napfürdőzöm, de azért most már összejön az elégséges D-vitamin mennyiség, amióta odafigyelek rá.

A fényhez való viszonyom amúgy eléggé meghatározza a mindennapjaimat. Amikor kialakult a mostani életritmusom és a gyerekek mellől nem mentem vissza a multiba, hanem szép fokozatosan Ökoanyuvá és szabadúszóvá váltam, nagyon fontos lett, milyen az a lakás, ahol nagyobb részt a munkaidőmet töltöm. Muszáj, hogy legyen elég napfény, különben érzem, hogy a fényhiány nagyon nyomot hagy a hangulatomon.

Stresszcsökkentés

Na, jó. Ez az utóbbi időben megy. Szerintem már nem is tudnék úgy élni, ahogy korábban éltem. Ez nagyon lassú folyamat volt, nagyon sok önfejlesztéssel, nem azt mondom, hogy tökéletes, de már egész jó.

Noteszt az ágy mellé!

Ez régi jó trükk és működik. Egy pszichológiai tanulmány szerint amikor fáradtak vagyunk, akkor vagyunk egyben kreatívabbak is. Ezt aláírom, az egész Ökoanyu rovat egy hánykolódós éjszakán jutott például az eszembe. Viszonylag jól ki lehet ezt védeni azzal, ha egy noteszt teszünk az ágyunk mellé. Ha jön valami ötlet, mondat, bármi, azt gyorsan leírjuk és utána nyugodtabban tudunk elaludni, mert nem birizgálja az agyunkat. Úgyis működhet ez, ha elalvás előtt valami kreatív tevékenységet végzünk. Utána jobban tudunk aludni. Mondjuk azt nem tudom, ha nekem a kreatív tevékenység az írás, ia monitorból áradó kék fénnyel a szemem előtt, akkor a libikókán mi hova billen, de ennyi belefér.

WI-Fi-t, kütyüket ki!

Ejj, ebben rossz vagyok, pedig tudom, hogy kellene. Szóval a wi-fi-t mindent tanulmány szerint jó kikapcsolni éjszakára és a mobilunktól és egyéb képernyőktől is tartsuk távol magunkat, mert nem fogunk tudni elaludni.
Korábban írtam már róla, hogy többször, többféle módon csináltam már magamnak digitális detoxot. A telefonomon nincsenek már rég értesítések, a Facebook alkalmazást is letöröltem (böngészőből persze meg tudom nyitni, de azért macerásabb, nehezen kezelhető). Tehát teszek be magamnak kicsi ékeket a rendszerbe, de nincs ezen mit szépíteni, kicsit függő vagyok.
Hírfüggő eddig mondjuk nem voltam, de amióta egyre több a hír a  klímaváltozással kapcsolatban, azóta a hírmédiára is jobban rá vagyok csavarodva. Nyilván benne van a pakliban, hogy várom a mindenható megoldást, egyelőre még nem látom a nyomát.

A képernyőproblémámat még az tetézi, hogy este, ha már minden és mindenki készen van, a gyerekek szuszognak, mi már kibeszélgettük magunkat a férjemmel - ez nem maradhat el - akkor szeretünk megnézni egy filmet, vagy sorozato. Most épp a Dalfutár következő részét várjuk epedve. Közös program, televíziónk ugyan nincs, de a laptopon azért kiválóan meg tudjuk nézni.
És hetek után is összeröhögünk egy Bödöcs poénon, vagy most épp négy napja a Dalfutár teljesen agyament dalát dudorásszuk.

frank-okay-r1j6z1cnjzc-unsplash.jpg

Photo by Frank Okay on Unsplash

Éjszaka aludjunk!

Jó, jó, hát mikor máskor. Mondjuk a gyerekkel délután, ha ki vagyunk facsarva. Szóval anyukáknál ez nehezebb kérdés. Jellemzően azért nem szoktam délután aludni, főleg, hogy akkor dolgozom, de néha jól esik belecsusszanni.

Csak kényelmesen!

Igen, ez alap. Sötétben, ha lehet, hűvösen (nálunk télen, le sem merem írni, de 16-18 fok van maximum - Spárta, kérem, Spárta), felesleges takaróktól és párnák nélkül lehetőleg.

Éjjel vágyom a sötétre. Férjem a megmondhatója, hogy a legkisebb kis fényforrás is nehezíti az alvásomat.

Amíg csak egy gyerekünk volt, bagoly voltam. Sokat dolgoztam éjszaka. Most ez csak vészhelyzetben megy, estére a tekintetem legtöbbször üvegessé válik. Na, jó, nem, de komolyabb munkavégzésre sokkal ritkábban vagyok alkalmas.

A legújabb kutatási adatok szerint a cirkadián ritmus felborulása, eltolódása komoly következményekkel jár, úgyhogy érdemes odafigyelni rá.

Az eddigi eredmények azt mutatják, hogy leginkább a depresszió, a krónikus alvászavar, a 2-es típusú cukorbetegség, az elhízás, a magas vérnyomás, és néhány más betegség hátterében is azonosítható a felborult cirkadián ritmus. Na, ezek közül azért egyikig sem szeretnék eljutni, de szerencsére nem is ilyen vészes a helyzet.

De azzal, ha a fenti iránymutatásokat megpróbáljuk betartani, csak jó tehetünk magunknak.

Ha érdekel a téma, ez a cikk is érdekes lehet neked:
Hogyan élheünk a természet ritmusában?

A cikk megjelenését az Electro-Coord Magyarország Nonprofit Kft.támogatta.

 

 

 

 

 

 

 

 

A szerzőről

rolam.png Nem fanatikus és nem trendi – csak zöld

okoanyu@gmail.com



Könyvek

okoanyuakonyhaban_200.jpg

Ökoanyu a konyhában

Megjelent! Már kapható: Ökoanyu a konyhában. Környezettudatos tippek, ötletek és húsmentes receptek.
Itt tudod megrendelni!

Ökobaba

Már kapható második könyvem: Ökobaba címmel. Mindent a környezettudatos babaápolásról, gyerekterelgetéstől.
Itt tudod megrendelni!

Ökoanyu

Ha szeretnéd az összes praktikát egy helyen olvasni, akkor mostantól megteheted, hiszen már kapható az Ökoanyu könyv rengeteg recepttel, mosási kisokossal!
Itt tudod megrendelni!