Ökoanyu

Egyszerűen zöld

Mit szólnál hozzá, ha nem lenne saját autód?
Légy bátran megosztó!

Mit szólnál ahhoz, ha nem lenne autód? Viszont tudnád, hogy ha szükséged van rá, pár száz méteren belül bepattanhatsz egybe? Vagy ha az olyan használati cikkeket, amik csak párszor, vagy rövid időre kellenek, nem megvennéd, hanem kölcsönkérnéd, vagy kibérelnéd.

A lányom, ha teheti, eljön velem az előadásaimra. Miután többször lépek fel rendezvényeken, így sokszor több előadót is meghallgat. Ennek én mindig örülök, de azért meg tud lepni, ahogy pillanatok alatt összerakja fejben a dolgokat. Pár napja, amikor sétáltunk, egy kilenc évestől meglepő kérdést tett fel: - Anya, ha azt, ami már megvan, megpróbálnánk jobban elosztani, akkor az is segíthetne, ugye?

the-creative-exchange-drmriiou7l0-unsplash.jpg

És igen, igaza van, a logisztikának hatalmas szerepe lehet a most kialakuló helyzet kezelésében (csak reménykedni merek benne, hogy ha ez egy kilencéves gyereknek összeáll, akkor talán másnak is.)

Nekem az autóhasználat okoz leginkább lelkiismeret-furdalást. Persze vannak rá szabályaink, de lenne még mit alakítanunk rajta. Szívesen használtam volna megosztásos rendszereket, de miután a legtöbbször gyerekekkel közlekedem, nem tudtam megtenni, mert a kocsikban nincs gyerekülés. Szeptembertől viszont új világ jön, a kicsi is megy oviba, tehát napközben nem is lesz gyerekülésre szükségem, úgyhogy azt tervezem, kipróbálok gey megosztáson alapulú megoldást és igyekszem életvitelszerűen beépíteni a mindennapjainkba.

Nagyon régen szerettem volna már írni a sharing rendszerekről, hogy bemutathassam, népszerűsíthessem őket, ezért összegyűjtöttem most egy cikkbe egy párat az itthon elérhetőekközül. Terveim szerint ebből sorozat lesz, igyekszem az összes itthon elérhető rendszert bemutatni, most az első cikkben négy megoldásról olvashattok.

De nézzük első körben, hogy mai definíciója szerint mit is jelent a megosztásos gazdaság, azaz a sharing economy. 

Megosztás már évezredekkel ezelőtt is történt, jellemzően önzetlenül, ellenszolgáltatást nem várva, csak családi, baráti körökön belül, ahol a bizalom adott volt. Ami jelenleg újdonság, hogy az emberek saját javaikat most idegen emberekkel is megosztják, bizalmi alapon, többnyire egy internetes platformon keresztül, ellenszolgáltatásért cserébe. Napjainkban egyre nagyobb teret hódít a közösségi gazdaság az internet és az infokommunikációs technológiák által kínált lehetőségek révén.

you-x-ventures-nymjyxfzg-g-unsplash.jpg

A PricewaterhouseCoopers (PwC) által készítettkutatás megfogalmazásában a sharing economy lényege a következő állításokkal írható körül:

  • a felhasználók megosztják egymással kihasználatlan kapacitásaikat, erőforrásaikat,“on-demand jellegge”l (azaz a fogyasztási igény felmerülésekor azonnal),
  • rendszerint egy IT platformon keresztül,
  • bizalmi alapon,
  • kiemelt jelentőséget tulajdonítva a közösségi élménynek, törekedve afenntarthatóságra

Az Európai Bizottság tágabb értelmezésében a közösségi gazdaság

  • elsődlegesen egyenlő felek (peer-ek) közötti tranzakciókra épülő üzleti modelleket fog össze, amelyek esetében
  • a tevékenységeket együttműködési platformok segítik elő azzal, hogy
  • nyílt piactereket teremtenek
  • a termékek vagy szolgáltatások hozzáférés alapú igénybevételéhez.

Ahogy látom, Magyarországon ez azért még gyerekcipőben jár, viszont szerencsére vannak, akik már elkezdtek ebbe az irányba tevékenykedni.

Veddbérbe.hu

 

Mutassátok be kérlek a vállalkozást 3-5 mondatban!

Olyan általános P2P (peer-to-peer) modellt - online bérleti piacteret - fejlesztettünk, amely egyaránt alkalmas lakossági és üzleti felek összekapcsolására és bármelyik feleta  keresleti és a kínálati oldali szereplőjeként is tudja értelmezni. 

A lakossági felhasználókra épülő víziónk a tudatos vásárló/bérlő megalkotása, azaz: minek vennéd meg, ha úgyis csak egyszer használnád! Ne végezze értelmetlenül a szeméttelepen, inkább: vedd bérbe! Ha már megvetted, ne kerülgesd otthon  vagy a garázsban, segíts azzal, hogy más használja, Te pedig keress vele: add bérbe! ...  

Ki oszthat meg mit és kivel?

A veddbérbe.hu-n bármit fel tud helyezni az oldalunkra az, aki regisztrál, amennyiben az jogi/törvényi előírásokat nem sért és beilleszthető a meglévő kategóriákba.

A “termék” garázsban álló, ritkán használt kerékpár, a gyerek kinőtt babakocsija, konyhaeszközök, bútorok, egy kamera, a balatoni horgászcsónak, de akár babazsúrra alkalmas ház kertje is lehet. A kínálati oldalon álló üzleti partnereink jellemzően speciális termékkörökkel, és azokból nagyobb készlettel szolgálnak: autókat, kisgépeket, elektronikai eszközöket kínálnak, nem ritkán szolgáltatásokat is rendelnek ezekhez.  

Hol elérhető mindez?      

Online weboldalunk: veddberbe.hu címen elérhető. Könnyen kezelhető felület akár mobilon is, emiatt applikációnk még nincs - de tervezzük annak fejlesztését is.  

logo-veddberbe-transparent.png

Hányan használják most a szolgáltatást?

Általánosságban igaz, hogy a fiatalok nagyon szeretik, ha minden mobilról működtethető, ezért a felhasználóink java ebből a korosztályból érkezik. Ugyanakkor az üzleti vállalkozások jelentős része is kezd ráérezni a platform lényegére, ízére. Bár ezzel a sharing economy-tól kicsit távolodunk, a fogyasztói tudatosságot ugyanakkor több oldalról támogatjuk. Reményeink szerint néhány héten belül köszöntjük majd az ezredik felhasználót. 

Mik a tapasztalataitok, szeretik, akik használják? Szerintetek akik nem használják, csak nem ismerik, vagy félnek használni? Van-e erről infótok?

Azt látjuk, hogy egyre többen találnak ránk mindkét oldalról. A mi oldalunk egy másik alappillére pont az, hogy egy biztonságos fizetési megoldást rendelünk a felülethez - így a kezdeti bizalmatlanság (a bérlő és a bérbeadó nem ismeri egymást) ezzel áthidalhatóvá válik. Emellett a platform az egész bérlési folyamatot végig információkkal támogatja (SMS-ben, e-mailen).  Azt látjuk, hogy mindezek mögött továbbra is az ember áll. Minél több elégedett bérlőt és bérbeadót szeretnénk látni a partnereink között. Ehhez kidolgoztunk egy értékelési rendszert, amely a későbbiekben vélhetően már a "bérlem" gomb megnyomásánál is szerepet fog játszani! 

Ismertek jól működő külföldi példákat? 

Idehaza ezzel a modellel úttörők vagyunk. Nyugat-Európában és a tengerentúlon több, hasonló profilú vállalkozás is sikerrel építi magát. Szeretnénk mi is a "jó esettanulmányok" egyikévé válni. 

Szerintetek hogyan mérsékelhető a fogyasztás ezzel a lehetőséggel?

Rengeteg felesleges eszközt tárolunk magunk körül, a mai ember jóval mobilabb, mint akár csak a 20-40 évvel korábbi generációk. A költözéshez/utazáshoz nem tudjuk az egész házat összepakolni. Ha fejben átállunk arra, hogy a nehezen mozdíthatót nem vesszük meg, vagy ha nem használjuk, akkor bérbe adjuk, máris nyertünk. 

Mik a céljaitok?  

Az egyik célunk, hogy az élet minden területén a vásárlás alternatívájául szolgáló bérlési lehetőséget (szolgáltatást/terméket) biztosítsunk az embereknek. Ezáltal ne csak a bizonyos élethelyzetekben a pénztárca adta kényszer miatt válasszák a bérlést, hanem azt tanítjuk nekik, hogy tudatosan döntsenek emellett.  

 

GreenGo

Mutassátok be kérlek a vállalkozást 3-5 mondatban! 

Egy EU-s kutatás eredménye szerint Budapesten ma akkora a légszennyezettség mértéke, hogy az is mindennap elszív 5 szál cigarettát, aki nem dohányzik.

A GreenGo 2016 novemberében akkor még csak 45 gépkocsival indult budapesti autómegosztó szolgáltatás. Máig az egyetlen, kizárólag elektromos flottával működő szolgáltatás Budapesten. A flotta folyamatosan bővült és 2019-ben már 300, kizárólag elektromos autóból áll.  Egy megosztott autó akár 5-10 belvárosba be- és onnan kipöfögő járművet válthat ki.A GreenGot a felhasználók percalapú díjazás mellett egy mobilapplikációval tudják kényelmesen használni.

Ki oszthat meg mit és kivel? Hol elérhető?

 A mobilapplikációnkon keresztül a felhasználók lefoglalhatják a hozzájuk legközelebb eső autót, választhatnak a töltöttségi szintjük alapján, ha nagyobb távolságra mennének, és folyamatosan nyomon követhetik az eltelt időt és a kapcsolódó költségeket. Az applikációban a korábbi bérlések visszaellenőrizhetők, így teljesen transzparens és visszakövethető a felhasználás és a számlázás.

Milyen platformokon működik rendszer?

Saját fejlesztésű, ingyenesen letölthető applikációval (iOS/Android) működik. Percdíjas elszámolással bérelhet bárki kocsit, hihetetlenül egyszerűen: a telefonjával lefoglalja az autót, beül, vezet, majd ott hagyja, ahol épp a legkényelmesebb.

A GreenGo egy, a hét minden napján 0-24 nyitva tartó autókölcsönző: mindent online intézhetsz a szerződéskötéstől a bérlésen át a fizetésig. A szolgáltatási területen belül bárhol elérhetőek az autók, nincs konkrét telephely.

greengo-logo-white-solgan.png

Hányan használják most a szolgáltatást?

A budapesti közösségi autózás piacán az aktív fogyasztók száma 2019 év elejére elérte azt a kritikus, 30-40 ezres küszöböt, ami alapján már kellően elterjedtnek és közismertnek nevezhető a szolgáltatás. Ezzel a hazai carsharing piac mára felzárkózott a hasonló méretű európai nagyvárosokhoz. A GreenGo esetében azt látjuk, hogy az autók számának növekedésével a kihasználtság is nő. 

Mik a céljaitok?

A budapestiek az elmúlt években megtapasztalhatták, hogy jól és megbízhatóan működnek az autómegosztó szolgáltatások, így az idei év már arról szól, hogy egyre inkább szokássá váljon és beépüljön a budapesti közlekedők mindennapjaiba a közösségi autózás.

A cél, hogy a városi közlekedésnek legyen alternatívája és a budapestiek tudjanak is élni ezzel, miközben egyre nagyobb figyelem irányul a fenntarthatóságra. 

A közösségi autózás következő szintlépése éppen az önvezető megoldások miatt következik be hamarosan, a GreenGo erre folyamatosan készül, sőt elébe is szeretne menni: minél több belső folyamatot - autómozgatás, töltés, ügyfélkezelés - teszünk adat-alapúvá, hosszú távon pedig az elektromobilitásban és a mesterséges intelligencia által vezérelt megoldásokban hiszünk.

Vannak-e számszerűsíthető adataitok azzal kapcsolatban, hogy mennyivel csökkenthető a kibocsátás ha megosztásos rendszereket használunk  például városi közlekedésre?

 A GreenGo az elektromos flottájának köszönhetően eddig közel 1 millió kg széndioxid kibocsátásától kímélte meg a környezetünket és a budapestieket. Ez 3 db Airbus A380 repülő tömegének felel meg. Ennyit pöfögtek volna hagyományos gépkocsikkal a levegőbe azok az autósok, akik e helyett inkább az elektromos autómegosztót választották.

Tudtok-e mondani olyan városokat, ahol a közlekedés hasonló formái már széles körben elterjedtek?

Több kutatás született arról, hogy az érettebb fázisban lévő autómegosztási piacokon a szolgáltatások terjedésével kimutatható, hogy a saját autók számának növekedése nem csak, hogy megáll, de csökkenés is megkezdődik.  Az élhetőbb, modern városok létrejöttéhez sok esetben szabályozói oldalról is segítség kell. Madridban azzal revitalizáltak egész városrészeket, hogy a gyalogos forgalomnak nagyobb egybefüggő tömböket adtak vissza.

Anyagilag, kijöhetünk jobban, ha megosztásos rendszerekkel autózunk, ahelyett, hogy saját autónk lenne?

Annak, aki a zónán belül lakik, vagy esetleg zónán kívül más közlekedési eszközzel is kombinálja a szolgáltatást, az sokkal jobban jöhet ki. Nincsenek rejtett költségek, fenntartási, szervizelési, parkolási díjak. 

Click for Work

 

Mutassátok be kérlek a vállalkozást 3-5 mondatban! 

A Click for Work egy olyan online piactér, ahol alkalmi munkát lehet hirdetni, amire diákok jelentkezhetnek. 

Ki oszthat meg mit és kivel? 

Platformunkon kulcsfontosságú, hogy a kiírt munkákra kizárólag diákok jelentkezhetnek. Ebben a döntésben szerepet játszott az a körülmény, amit gyermekeink példáján saját magunk is megtapasztalhattuk, azaz hogy az egyetemistáknak nehéz munkát vállalniuk. 

A Click for Work a meglévő iskolaszövetkezeti hálózatba nem szeretne betagozódni, annál kedvezőbb, egyszerűbb fizetési lehetőséget kíván nyújtani a diákok számára, rövidebb munkák és kisebb leterheltség mellett. 

Hol elérhető? Milyen platformokon működik rendszer? 

A Click for work egy webes szolgáltatás, a mobiltelefonról történő használat meghatározó (80%), ezért a közeljövő tervei között szerepel egy applikációt lefejlesztése.

A Click for Work koncepciója beleillik a közösségi gazdaság fogalmi kereteibe, hiszen egyrészt internet-alapú: egy nyílt piacteret teremtő online platformot biztosít, amelyen keresztül a szolgáltatások hozzáférés-alapú igénybevételére van lehetőség “on-demand” jelleggel, bizalmi alapon. A felhasználó felek elsődlegesen egyenlő felek (peer-ek), hiszen a tranzakcióba lépő mindkét fél magánszemély. Továbbá a szolgáltatás közvetlenül összekapcsolja az emberek szétszórt hálózatait, hiszen a kihasználatlan kapacitással rendelkező diákokat köti össze az erre igényt tartó hirdetőkkel. 

click_4_work_honlapra.jpg

Hányan használják most? 

Jelenleg már 3000 regisztrált felhasználónk van, ebből a diákok száma 2000. 

Mik a tapasztalataitok, szeretik, akik használják? 

Folyamatosan kapunk visszajelzéseket, amelyek szinte kivétel nélkül rendkívül pozitívak. Számunkra nagyon fontosak ezek a visszajelzések, de örömmel vesszük a kritikusabbakat is, amelyek alapot adnak a platform fejlesztéséhez. 

Mik a céljaitok?

Még nagyon sokat kell tennünk annak érdekében, hogy minél többen megismerjenek minket, ennek érdekében egyik legfontosabb feladatunk a közösségteremtés. Egy közösség tagjai megbíznak egymásban, egymás véleményében. Így, ha valakinél beválik valami, és ennek hangot is ad, arra a közösség tagjai támaszkodnak, és sokkal szívesebben és nagyobb lelkesedéssel próbálják ki. 

Ismertek jól működő külföldi példákat? 

A Click for Work modellje külföldön már széles körben működik, talán a két legnagyobb szolgáltató az Airtasker (Ausztrália) és a Taskrabbit (USA).  Ha külföldön bárki besegítőt keres, akkor már bejáratott kulcsszó vagy márkanév alapján kutathat a lehetőségek között. Magyarországon ez egyelőre ismeretlen. 

Miutcánk

 

Mutassátok be kérlek a vállalkozást 3-5 mondatban! 

A Miutcánk közösségépítő oldal szomszédoknak. Célunk, hogy a városi szomszédságokban lehetőséget adjunk az ott lakóknak arra, hogy könnyen megismerjék egymást és találkozhassanak az offline, valós térben. A Miutcánkon keresztül a tíz percnyi sétatávolságon belül lakók kerülnek egy közös felületre, ahol egymástól tanácsot, információt kérhetnek; eszközöket oszthatnak meg egymással, közös programokat szervezhetnek. A Miutcánkon már több mint 70 ezer eszközt ajánlottak föl egymásnak a felhasználók, szerszámoktól, társasjátékoktól kezdve gyepszellőztetőn keresztül babamérlegig több mint 400 különféle eszközt lehet megosztani. 

Milyen platformokon működik rendszer? Melyiket használják többen?  

A Miutcánk egy weboldalként indult, ahol a látogatók fele számítógépről, a fele mobiltelefonról érkezik. Emellett az idei év elejétől már iPhone és Android alkalmazásként is használható a szolgáltatás. A kezdetektől fogva egy online platformban gondolkoztunk, mert csak így lehet széles körben használható eszközt létrehozni. A Miutcánkkal az a célunk, hogy egy olyan digitális eszközt hozzunk létre, ahol bárki megismerheti a szomszédait, könnyen bizalmat építhet ki és így tud offline találkozni a szomszédaival.

Hányan használják most?

Országszerte több mint 47000 ember regisztrált már a Miutcánkra.

Mik a tapasztalataitok, szeretik, akik használják?

Rengeteg kedves üzenetet kapunk a felhasználóktól, nagyon sokan szeretik, mert sokszor megkönnyíti a felhasználók életét. Emellett a statisztikákból is látjuk, hogy egyre többen írják meg a sokadik kezdeményezésüket az oldalon. Azt tapasztaltuk, hogy ha a kezdetekkor sikerélménye van egy felhasználónak, akkor utána szeretni fogja az oldalt és visszatérő látogató lesz. Felhasználóink egyre többet használják a Miutcánkat, egy év alatt a másfélszeresére nőtt az egy felhasználóhoz kapcsolódó munkamenetek száma.

miutcanklogo.png

Szerintetek akik nem használják, csak nem ismerik, vagy félnek használni? 

Van egyfajta óvatosság az emberekben, sokan nincsenek hozzászokva ahhoz, hogy lehet kérni, lehet bízni a környékbeliekben, nekik kell egy kis idő, amíg felveszik ezt a nyitottabb, "miutcánkos" mentalitást.

Ismertek jól működő külföldi példákat? 

Az Egyesült államokban a Nextdoor a legelterjedtebb, de az egy félelem-alapú oldal, ami főként a helyi közbiztonsággal foglalkozik, így inkább bizalmatlanságot építi és nem a bizalmat. Ausztriában (Fragnebenan), Németországban (nebenan), Franciaországban (Smiile, Mesvoisins), Spanyolországban (Tienessal) is vannak hasonló profilú helyi közösségi oldalak. Az igény erre sok helyütt megjelent. Rajtunk kívül is egyre többen inkább a helyi kisközösségekben látják a megoldást a globális problémákra.

Szerintetek mérsékelhető a fogyasztás ezzel a lehetőséggel?

Igen, hiszen a Miutcánkkal nem kell kidobni a még használható eszközeinket, azokat továbbadhatjuk a szomszédainknak. Nem kell mindig mindent megvenni, kölcsön is lehet kérni. Mivel csak az egymáshoz közel élőket kötjük össze, így a szállítás is nagyon egyszerű, szinte nincsenek logisztikai költségek, szállítási veszteségek.

Mik a céljaitok?

Célunk, hogy Magyarországon mindenki ismerje a Miutcánkat és így jobban megismerhesse a szomszédait. Egy fenntarthatóbb, bizalomteli világban szeretnénk élni, ahol nyugodtan rábízhatjuk a viráglocsolást a szomszédainkra, ha éppen nem vagyunk otthon. Nemsokára a környező országokban is el szeretnénk indítani a helyi közösségépítést, mert egyre nagyobb szükség van ilyen fenntartható eszközökre.



A szerzőről

rolam.png Nem fanatikus és nem trendi – csak zöld

okoanyu@gmail.com



Könyvek

okoanyuakonyhaban_200.jpg

Ökoanyu a konyhában

Megjelent! Már kapható: Ökoanyu a konyhában. Környezettudatos tippek, ötletek és húsmentes receptek.
Itt tudod megrendelni!

Ökobaba

Már kapható második könyvem: Ökobaba címmel. Mindent a környezettudatos babaápolásról, gyerekterelgetéstől.
Itt tudod megrendelni!

Ökoanyu

Ha szeretnéd az összes praktikát egy helyen olvasni, akkor mostantól megteheted, hiszen már kapható az Ökoanyu könyv rengeteg recepttel, mosási kisokossal!
Itt tudod megrendelni!