Ökoanyu

Egyszerűen zöld

Black Friday: másodpercenként egy teherautónyi textil kerül a hulladéklerakókba
Támogasd inkább a kisvállakozók napját!

Egész egyszerűen azért, mert rossz üzenetet közvetít a gyártók és kereskedők felé - írja a 
Treehugger.com. 
 A Black Friday , azaz "Fekete Péntek" már korántsem olyan népszerű, mint volt korábban. Ahogyan az emberek egyre inkább felismerik a klímaváltozással járó krízishelyzetet, és azt, hogy a féktelen fogyasztás a természeti erőforrások kifosztásához vezet, - a műanyag hulladék halmozásáról és a szeméttelepek elhatalmasodááróls nem is beszélve,-  egyre inkább válik kényelmetlenné az a szokás, hogy csak azért raktározzunk be valamiből, mert olcsó.

bianca-lucas-_wwobf8_ubg-unsplash.jpg


Idén az etikus kampányokat futtató Fashion Revolution intézett felhívást a Black Friday bojkottálására. A felhívás célja, hogy mind a vásárlók, mind a kereskedők tartózkodjanak a kedvezmények kihasználásától a Black Friday és a Cyber Monday események közötti időszakban, és így lépjenek fel az esztelen leárazások ellen. Ez alapvetően megegyezik a “Ne vásárolj semmit nap” nevű akcióval, amit az Adbuster indított pár éve. A Fashion Revolution akciója azonban azért is nagyon fontos, mert arra hívja fel még inkább a figyelmet, hogy a Black Friday egy “gennyes góc” abban az iparágban, amiben már így is súlyos probléma a túltermelés.

nevasarolj.jpg


“Amikor lecsapunk a jó ajánlatokra, akkor azt az üzenetet küldjük a márkák felé, hogy teljesen rendben van az, hogy ész nélkül gyártanak mindent, és mindezt az emberek illetve a bolygó kárára, mert mi majd megszabadítjuk őket a készleteiktől, ha azokat kellő kedvezménnyel kínálják”- írja a Fashion Revolution a sajtóközleményében.
És az emberek hajlandóak mélyen a zsebükbe nyúlni.
“2017-ben 11,6 billió dollárt költöttek el a Black Friday-en és a Cyber Monday-en az Amerikai Egyesült Államokban. 
2018-ban 1,49 billió angol fontot költöttek el az Egyesült Királyságban csak online vásárlással.”

artem-beliaikin-49mco5zrqdk-unsplash.jpg
Létezik az az érvelés, hogy a Black Friday teszi lehetővé sok ember számára, hogy hozzájussanak olyan termékekhez, amiket egyébként nem engedhetnének meg maguknak, főleg, hogy közeledik a karácsony. Ez bizonyos esetekben igaz is, de nehéz elhinni azt, hogy ez az általános indok a vásárlásra. Inkább arról van szó, hogy a vásárlók élvezik a kedvezmény levadászásával járó izgalmat, és azt az érzést, hogy kötöttek egy jó üzletet, pénzt spóroltak. Ezek sok esetben hamis érzések, hiszen nagy eséllyel olyan terméket szerzünk be ilyenkor, amire egyébként sem volt szükségünk.


Illetve van egy olyan érvelés is, mely szerint a magyar kézművesek, kisvállakozások is ilyenkor keresik meg a profitjuk nagy részét, tehát lehet vásárolni, csak ésszel. De szerintem ebben az esetben is nagyon fontos, hogy gondoljuk át, tényleg szükség van-e arra az árucikkre. Továbbá ha erre az érvre alapozunk, sokkal érdemesebb lenne fókuszba helyezni a “small business saturday-t” Ami a Black Friday utáni szombat, egész pontosan november utolsó szombatja.
 A kezdeményezés 2010 óta létezik az angolszász országokban, mely a Fekete Péntek ellensúlyozására jött létre és a nagy cégekkel, multikkal szemben megpróbálja a kisvállalkozókat támogatni, illetve a hagyományos kis üzletekbe terelni a forgalmat. 

smallbuisness.jpg


Alapvetően itt az ideje megváltoztatni ezt a szokást, és felismerni azt, hogy egy akciós vagy leértékelt termék nem is olyan jó üzlet abban az esetben, ha egyébként remekül megvagyunk nélküle. Olyan világban élünk, ami már így is tele van felesleges tárgyakkal, termékekkel, ezért itt az ideje, hogy elkezdjük használni azt, amink van.


“Az Ellen MacArthur Alapítvány szerint a Black Friday hétvégéjén másodpercenként egy teherautónyi textil kerül a hulladéklerakókba, amit aztán elégetnek.”

Tegnap voltam egy konferencián, ahol Mező János, a Greenpeace ügyvezető igazgatója kimondta most az egyik olyan mondatot, ami számomra azonnal tételmondattá vált: "újra kell definiálnunk a boldogság fogalmát". Azaz a fogyasztás egyenlő boldogság paradigmából ki kell szállnunk, és ennek lehet elős lépése, ha nem szállunk be a Black Friday által gerjesztett hisztériába.


Küldjünk üzenetet a kereskedők és a márkák felé, hogy te nem támogatjuk az eszetlen leárazásokat és a túltermelést.
 
 
 

 

A szerzőről

rolam.png Nem fanatikus és nem trendi – csak zöld

okoanyu@gmail.com



Könyvek

okoanyuakonyhaban_200.jpg

Ökoanyu a konyhában

Megjelent! Már kapható: Ökoanyu a konyhában. Környezettudatos tippek, ötletek és húsmentes receptek.
Itt tudod megrendelni!

Ökobaba

Már kapható második könyvem: Ökobaba címmel. Mindent a környezettudatos babaápolásról, gyerekterelgetéstől.
Itt tudod megrendelni!

Ökoanyu

Ha szeretnéd az összes praktikát egy helyen olvasni, akkor mostantól megteheted, hiszen már kapható az Ökoanyu könyv rengeteg recepttel, mosási kisokossal!
Itt tudod megrendelni!